Czy wiesz, że … 80% Polaków cierpi i skarży się na ból kręgosłupa?

Na choroby tego jakże ważnego, a delikatnego narządu pracujemy sami.

Co Ty drogi czytelniku oferujesz swojemu kręgosłupowi? Pracujesz w biurze? Pandemia zamknęła Cię w domu? Ile czasu spędzasz przed komputerem?

Za kondycję i prawidłowe funkcjonowanie kręgosłupa odpowiadasz Ty sam. Im więcej uwagi mu poświęcisz, tym bardziej Ci się odwdzięczy. Twoje plecy mogą być proste i zdrowe, a praca efektywna i satysfakcjonująca. Jak to zrobisz?

Wielogodzinne siedzenie w jednym miejscu lub przyjmowanie nienaturalnej pozycji z pewnością nie służy zdrowiu, przyczynia się do rozwoju różnego typu dolegliwości i chorób: uciążliwy ból, dyskopatie, rwy kulszowe, zmiany przeciążeniowe i zwyrodnieniowe, osteoporoza. Odpowiedź na pytanie – jak dbać o kręgosłup zamyka się w jednym słowie – profilaktyka. Co ona zawiera?

Krzesło, monitor, biurko – trzech potencjalnych „wrogów”, którzy mogą stać się Twoimi sprzymierzeńcami:

KRZESŁO: musi posiadać oparcie, podłokietniki, a także możliwość regulacji wysokościdzięki czemu z łatwością dostosuje się do wzrostu pracownika i wysokości biurka. Dobrze też jak posiada tzw. „regulację lędźwiową” dla utrzymania prawidłowej lordozy odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

MONITOR: powinien stać na biurku, by odległość między ekranem a oczami była nie mniejsza niż 40 cm.

BIURKO: stosunek pomiędzy wysokością krzesła i stołu powinien być taki, aby zapewnić naturalną pozycję rąk podczas obsługi myszki i pisania na klawiaturze. Optymalne miejsce dla klawiatury to 10 cm od krawędzi biurka. Pomiędzy ramionami i przedramieniem należy zachować kąt ok. 90 stopni.

Prawidłowa postawa ciała:

O prawidłowej postawie ciała w czasie pracy mówimy, kiedy łydki i uda tworzą kąt prosty, siedzisko nie uciska pośladków, a stopy swobodnie opierają się o podłogę. Należy siedzieć w pozycji wyprostowanej, opierając się plecami o krzesło.

Aktywność fizyczna i nawyki:

Po każdej godzinie pracy zrób 5-minutową przerwę i wstań z krzesła, wykonaj gimnastykę – zalecamy ćwiczenia rozciągające, wzmacniające, mobilizujące. Ćwicz regularnie.

Jak najczęściej korzystaj z pływalni.

Przestrzegaj właściwej masy ciała, gdyż nadwaga i otyłość są czynnikami ryzyka.

Skorzystaj z porady fizjoterapeutów, pokaż im jak ćwiczysz i powtarzaj to w domu.

Pamiętaj o wygodnym stroju, wysokie obcasy noś przy wyjątkowych okazjach.

Nie podnoś ciężarów schylając się po nie, przykucnij aby je podnieść.

Gdy Ty i Twój kręgosłup ciężko zapracowaliście sobie na dokuczliwy ból, nieprzespane noce i czujecie się bezradni, to my pomożemy Wam zabawić się w detektywa. Otóż aby sprawdzić co się dzieje z naszymi kręgosłupami wykonuje się między innymi badania RTG, MR, TK, ale od czego zacząć? Twój pierwszy krok to wizyta u lekarza rodzinnego. Jeśli otrzymasz skierowanie na badanie RTG – zapraszamy do GorisMed, gdzie oferujemy metody diagnostyczne w postaci RTG wykonywane na nowoczesnym aparacie, które pomogą ustalić stan Twojego kręgosłupa. Poza tym zapewniamy opiekę wybitnego specjalisty ortopedii oraz rehabilitacji medycznej, który zaplanuje dobrze ukierunkowane leczenie.

Co Ty podarujesz sobie i swoim plecom? Jak będzie wyglądała Twoja praca? Będziesz zmęczony i obolały czy zadowolony i usatysfakcjonowany?

Pamiętaj! Twój kręgosłup w Twoich rękach! Serdecznie zapraszamy 😊